Zgodnie z komunikatem firmy Google od 21 kwietnia 2015 strony internetowe posiadające wersję dla urządzeń mobilnych będą miały wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania niż strony bez wersji mobilnej. Dotyczy to wyszukiwań wykonywanych za pośrednictwem urządzenia mobilnego.
W konsekwencji może się okazać, że strony do tej pory dobrze wyszukujące się zarówno na komputerach stacjonarnych jak i smartfonach czy tez tabletach znikną z wyników wyszukiwarki na urządzeniach mobilnych. Biorąc pod uwagę to, że w niektórych branżach udział ruchu mobilnego (odwiedzin stron z urządzeń przenośnych takich jak smartfony i tablety) przekracza nawet 50% całości jest to poważny problem dla właścicieli witryn internetowych.
Od strony technicznej doprowadzenie witryny do stanu „przyjazna dla stron mobilnych” sprowadza się do zastosowania jednego z rozwiązań:
- dobudowanie specjalnej mobilnej wersji witryny o innym niż standardowy adresie (np. m.duart.pl to wersja mobilna a duart.pl to wersja pełna)
- przebudowanie(lub zbudowanie od początku) witryny z zastosowaniem technologii responsywnej (tzw. RWD – Responsive Web Design) która umożliwia automatyczne dostosowanie stron do urządzenia na jakim są wyświetlane.
Firma Google udostępniła narzędzie do sprawdzenia zgodności witryny z urządzaniami przenośnymi.
Dla przykładu wyniki takiego testu pokazujące strony mobilne:
Warto się pospieszyć z aktualizacją lub przebudową strony do wersji mobilnej żeby nie stracić potencjalnych klientów – użytkowników smartfonów i tabletów.
Dla zainteresowanych polecam raport mShopper Polacy na zakupach mobilnych z lutego 2015 opisujący polski rynek mobilnego Internetu.